Michel Seuphor

Michel Seuphor door Provincie Gelderland

(Antwerpen, 1901 – Parijs, 1999)

Michel Seuphor, pseudoniem van Ferdinand Louis Berckelaers, was een invloedrijk schrijver over en tekenaar en schilder van abstracte kunst. In Nederland is hij redelijk onbekend, terwijl hij al op vroege leeftijd deel was van de Parijse avant-garde en zijn hele leven abstracte kunst uitvoerig theoretiseerde en historiseerde. Zijn gedachtegoed heeft hij in zijn essays, interviews en enkele boeken actief naar buiten gebracht. Voor hij in 1925 naar Parijs verhuisde, publiceerde hij in Antwerpen het literaire tijdschrift Het Overzicht samen met Jozef Peeters, gewijd aan avantgardistische poëzie en beeldende kunst.

In Parijs in 1929 richtte hij met Joaquín Torres-García de groep ‘Cercle et Carré’ op, met een grote internationale tentoonstelling van diens leden onder wie Kurt Schwitters, Marcel Janco, Georges Vantongerloo, Sophie Taueber-Arp en Piet Mondriaan. Met laatstgenoemde was hij jarenlang bevriend en de biografie die hij in 1956 schreef, geldt als een belangrijk naslagwerk over Mondriaans leven en werk.

Seuphors eigen beeldende werk – schilderijen, tekeningen, maar ook wandkleden en vazen – springt in het oog door een combinatie van een strak repetitief lijnenspel. De restruimte die ontstaat waar de lijnen doorbroken zijn, vormen de visuele elementen die vrijelijk over het doek zijn verspreid en het geheel beweging geven. Seuphors signatuur is daarbij te zien in het onderliggende kleurverloop en, in sommige gevallen, het gebruik van tekst.

Hij ontwierp twee wandkleden voor de Noordgalerij van het Huis der Provinciën in Arnhem. Zijn allegorieën Lucht en Vuur (1954) verbeelden de elementen, die zijn gekoppeld met de in het ontwerp leesbare woorden ‘worden’ en ‘doen’. De andere twee wandkleden – Water (weten) en Aarde (zijn) – werden ontworpen door Piet Donk.

Voorwerpen