Achtergronddecor voor de portretstudio van paleis het Loo, met afbeelding van de nieuwe eetzaal op de begane grond van het corps de logis van het paleis

Een unieke positie binnen de afdeling historische fotografie wordt ingenomen door twee monumentale schilderijen in grisaille op doek: decors uit de voormalige portretstudio van Paleis Het Loo. De doeken (hoogte 2,45 m x breedte 3,45 m) zijn aan drie zijden vastgezet op een houten frame, dat op een verrijdbaar metalen onderstel is gemonteerd. Aan de onderzijde loopt het schilderij uit in een egaal antraciet geschilderde flap van circa anderhalve meter lang. Deze werd op de vloer van de fotostudio ontrold, waarmee (op de uiteindelijke foto) een vloeiend verloop van voor- en achtergrond ontstond. Aan het begin van de twintigste eeuw leenden de schemerdonkere vertrekken van Paleis Het Loo zich slecht voor het maken van portretten. De fotografische emulsies waren relatief ongevoelig, met lange belichtingstijden tot gevolg. Betrouwbaar elektrisch studiolicht werd pas in de jaren twintig geïntroduceerd. Bij de uitbreiding van Het Loo (gerealiseerd tussen 1911 en 1914) werd daarom aan de oostelijke vleugel van het paleis, hoog op de nieuwe, extra verdieping, een daglichtstudio gerealiseerd (vijf meter breed en tien meter diep), met aan de noordkant grote ramen in wand en dak. In deze daglichtstudio was wel voldoende licht voor het maken van portretten. Om ook over een koninklijke ambiance te kunnen beschikken, werden twee representatieve ruimtes uit het paleis nageschilderd, respectievelijk de Vestibule en de Nieuwe Eetzaal. Dit gebeurde door de Rotterdamse decoratieschilder W.A. Fabri (1853-1925) naar opnames van hoffotograaf J.J.M. Guy de Coral (1868-1930). De keus voor grijstinten heeft vooral een pragmatische reden: er werd nog nauwelijks in kleur gefotografeerd en voor een zwart-witopname volstond een suggestief decor in grisaille. Guy de Coral zelf heeft niet in de Loo-studio gefotografeerd; kort na de oplevering ervan stopte hij als fotograaf en verkocht hij zijn fotohandel. Tussen 1912 en 1929 maakten Herman Deutmann (1870 -1926), Arnold C. Stokhuizen (1891-1970) en Franz Ziegler (1893-1939) gebruik van de studio, tot het door de introductie van kunstlicht mogelijk werd op locatie te werken. Bij de restauratie van Het Loo (1975-1984) is de studio definitief verdwenen. Tezamen met een plattegrond waarop de studio staat ingetekend, en een foto van Arnold Meine Jansen vormen de achtergronddecors de laatste getuigen van de eigen portretstudio van Paleis Het Loo. Afkomstig uit oud Oranjebezit.

soort achtergrond, decor, foto's (foto), foto┬┤s algemeen
vervaardiger Fabri, Willem Adrianus, Guy de Coral, J.J.M.
datering 1907 - 1917
materiaal olieverf, canvas
techniek olieverf op doek
afmetingen hoogte 245 cm
breedte 345 cm
nummer L1257-b
collectie Fotografie
instelling Paleis Het Loo
stel een vraag of reageer