Louise de Coligny, treurend over de dood van haar man, prins Willem I, met haar zoontje Frederik Hendrik

Dit schilderij van Jan Adam Kruseman (1804-1862) past volledig in de sfeer van de nationalistisch getinte Romantiek van de eerste helft van de negentiende eeuw. Het was de tijd van de historiestijlen, waarmee men teruggreep op de grote voorbeelden uit het verleden om het zelfbewustzijn van de eigen tijd te versterken. In de Nederlanden spiegelde men zich bij voorkeur aan de Gouden Eeuw, toen de Republiek wereldleider was op het gebied van handel en kunsten. Meestal kozen historieschilders een concrete gebeurtenis uit het verleden tot onderwerp, maar Kruseman liet in dit schilderij zijn fantasie de vrije loop. Nergens immers staat het uitgebeelde tafereel precies beschreven. We kunnen ons alleen maar voorstellen dat Louise de Coligny (1555-1620) na de moord op haar echtgenoot Willem van Oranje in 1584 overmand was door verdriet. Kruseman heeft haar uitgebeeld met tranen in de ten hemel opgeslagen ogen, het hoofd rustend op haar hand, de traditionele pose voor verdriet en melancholie. Haar jonge zoontje Frederik Hendrik (1584-1647) deelt in haar rouw, maar ligt onschuldig slapend tegen haar aan. Hij belichaamt de continuïteit en de hoop op de toekomst. Ook de trouwe hond van de prins voelt het verdriet. Met een droevige blik staart hij naar de beeltenis van zijn overleden meester. Om over de identiteit van de personen geen twijfel te laten bestaan, heeft Kruseman de alliantiewapens van Willem van Oranje en Louise de Coligny op de rugleuning van de bank aangebracht. De hermelijnen mantel tenslotte illustreert de vorstelijke status van de weergegeven personen. Jan Adam Kruseman was een van de beste Nederlandse schilders van zijn tijd. Hij was niet alleen in staat emoties via zijn schilderijen over te brengen, maar hij beschikte tevens over een virtuoze schilderwijze. De stofuitdrukking en het fraaie kleurgebruik maken dit schilderij mede tot een van de topstukken van de Nederlandse Romantiek. Dit stuk is ingelijst in een vergulde en bewerkte 19de eeuwse lijst, voorzien van ornamenten met o.a. rocaille- en schelpmotief op de verstekken. Bruikleen Geschiedkundige Vereniging Oranje-Nassau, Den Haag.

soort schilderij, schilderijen, portretschilderijen
vervaardiger Kruseman, Jan Adam
datering 1846
materiaal olieverf, linnen, hout, pâte (verguld), tule
techniek olieverf op doek
afmetingen hoogte 135 cm
breedte 108,5 cm
trefwoorden Hoop, A. van der
nummer A7
collectie Schilderijen
instelling Paleis Het Loo
stel een vraag of reageer