Collectie Gelderland

Foto's van Antonov An-12, Ilyushin Il-12, Ilyushin IL-18D, Tupolev Tu-104A

<p>Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto </p><p> <b>Foto boven links:&nbsp;</b>&nbsp;<b>Antonov An-12</b> (<a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch" title="Russisch">Russisch</a>: Ан-12) (<a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO-codenaam" title="NAVO-codenaam">NAVO-codenaam</a>: <b>Cub</b>) is een viermotorig propellervliegtuig van de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Oekra%C3%AFne" title="Oekraïne">Oekraïense</a> vliegtuigbouwer <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Antonov_(vliegtuigen)" title="Antonov (vliegtuigen)">Antonov</a>. Het is de militaire versie van de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-10" title="Antonov An-10">Antonov An-10</a>.<br> <b>Foto boven rechts:</b> de Ilyushin Il-12 (NAVO-codenaam: Coach) was een Sovjet tweemotorig vrachtvliegtuig, ontwikkeld in het midden van de jaren veertig voor kleine en middelgrote luchtvaartroutes en als militair transportmiddel.<br><b>Foto links onder: </b>Ilyushin IL-18D, Twee vliegtuigen hebben de naam Iljoesjin Il-18<a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Iljoesjin_Il-18#cite_note-1">[1]</a> gedragen. Het eerste toestel was een op de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/B-29_Superfortress" title="B-29 Superfortress">B-29 Superfortress</a> gebaseerd toestel. Na een jaar van testvluchten werd dit project gestaakt. Het tweede model met dezelfde naam is wel in gebruik gekomen, van alle versies zijn in totaal zo'n 600 exemplaren gebouwd. <b>Foto links onder:</b>De Tupolev Tu-104 (NAVO-codenaam: Camel) is een gepensioneerd Sovjet-vliegtuig met twinjet, middellange afstand en smalle romp. Het was het tweede dat in de reguliere dienst ging, achter de Britse de Havilland Comet, en was het enige straalvliegtuig dat in de wereld actief was van 1956 tot 1958, toen het Britse straalvliegtuig om veiligheidsredenen aan de grond werd gehouden.</p> <p>Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL). Mogelijk is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".</p>