Collectie Gelderland

Foto van de Hawker Hurricane, De Sikorsky S-61R, DC-3,Supermarine Spitfire PR.19

<p>Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto.</p><b>Foto links boven:</b>De Hawker Hurricane was een <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Jachtvliegtuig" title="Jachtvliegtuig">jachtvliegtuig</a> van de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force" title="Royal Air Force">Royal Air Force</a>. Het werd ingezet tijdens de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog" title="Tweede Wereldoorlog">Tweede Wereldoorlog</a> en verwierf vooral bekendheid in de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Engeland" title="Slag om Engeland">Slag om Engeland</a>. <br><br><p> <b>Foto rechts boven: </b>De Sikorsky S-61R is een tweemotorige helikopter die wordt gebruikt in transport- of zoek- en reddingsfuncties. Een ontwikkelde versie van de S-61/SH-3 Sea King, de S-61R werd ook onder licentie gebouwd door Agusta als de AS-61R. De S-61R diende in de United States Air Force als de CH-3C/E Sea King en de HH-3E Jolly Green Giant, en bij de United States Coast Guard als de HH-3F "Pelican".</p><p><b>Foto links onder:&nbsp; </b>De DC-3 is een vliegtuig van de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Staten" title="Verenigde Staten">Amerikaanse</a> vliegtuigfabriek <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Douglas_Aircraft_Company" title="Douglas Aircraft Company">Douglas Aircraft Company</a>. Vanaf <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/1935" title="1935">1935</a> zijn er 10.655 exemplaren van gebouwd, plus 4.937 stuks in licentie. Het toestel wordt in de 21e eeuw zelfs nog voor commerciële vluchten ingezet. Daarnaast bezitten diverse vliegclubs een luchtwaardige DC-3. </p><p> <b>Foto rechts onder: </b>Supermarine Spitfire PR.19. De Rolls-Royce Griffon-motor is ontworpen in antwoord op de specificaties van Royal Naval voor een motor die op lage hoogte een goed vermogen kan genereren. De concepten om de Spitfire aan te passen aan de nieuwe motor waren al in oktober 1939 begonnen; Joseph Smith was van mening dat 'de goede grote vn uiteindelijk de goede kleine vn zal verslaan'. en Ernest Hives van Rolls-Royce dachten dat de Griffon "een tweede power string voor de Spitfire" zou zijn. [1] De eerste van de Griffon-engined Spitfires vloog op 27 november 1941.</p> <b> </b>