Collectie Gelderland

Foto van de Albert Gillis von Baumhauer Helicopter

<p>Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto.</p> <br/><b>Foto boven/midden/onder</b>: <a data-ved="0CAoQjhxqFwoTCOje_I-QlPoCFQAAAAAdAAAAABAI" rel="noopener" target="_blank" href="https://www.dailymotion.com/video/x6ysins" title="Albert Gillis von Baumhauer Helicopter, Netherlands (1925/26) - video Dailymotion">Albert Gillis von Baumhauer Helicopter</a><br/><p>In <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/1910" title="1910">1910</a> bouwde Von Baumhauer op 19-jarige leeftijd samen met de broers Six een dubbeldeks <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Zweefvliegtuig" title="Zweefvliegtuig">zweefvliegtuig</a>. Daarna bouwde hij een model van een helikopter met twee tegengesteld draaiende rotors. Deze kreeg in <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/1913" title="1913">1913</a> in Frankrijk zijn luchtdoop maar bleek niet stabiel genoeg. Nadat hij vervolgens de HBS en de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/TU_Delft" title="TU Delft">Technische Hoogeschool van Delft</a> had doorlopen, vertrok hij naar <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Z%C3%BCrich_(stad)" title="Zürich (stad)">Zürich</a> om verder te studeren. Tijdens zijn studie te Delft ging hij ook naar de Duitse stad <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ttingen_(stad)" title="Göttingen (stad)">Göttingen</a>, waar hij <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodore_von_K%C3%A1rm%C3%A1n" title="Theodore von Kármán">Theodore von Kármán</a> en <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Prandtl" title="Ludwig Prandtl">Ludwig Prandtl</a> ontmoette.In <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/1917" title="1917">1917</a> ging Von Baumhauer werken bij <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Spyker_(voormalig_automerk)" title="Spyker (voormalig automerk)">Spyker</a> en in <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/1919" title="1919">1919</a> werd hij chef-engineer bij <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Berkel" title="Van Berkel">Van Berkel</a>, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Berkel_W-B" title="Van Berkel W-B">Van Berkel W-B</a>, een niet zo succesvol watervliegtuig voor de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Marine_Luchtvaartdienst" title="Marine Luchtvaartdienst">Marine Luchtvaartdienst</a>. Op 12 mei van dat jaar trouwde hij met Hildegonda Johanna Oldenhuis Gratama, met wie hij uiteindelijk drie kinderen kreeg. Na sluiting van de vliegtuigafdeling van Van Berkel trad Von Baumhauer in <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/1921" title="1921">1921</a> in dienst van de <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Lucht-_en_Ruimtevaartlaboratorium" title="Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium">Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart</a>. </p>