Collectie Gelderland

Gedenk wandtegel eerste Tweet NOC*NSF via @nocnsf op 17 december 2009, 2016

Gedenk wandtegel eerste Tweet NOC*NSF via @nocnsf op 17 december 2009. Dit betrof een tweet over de presentatie van een gezamelijk logo tegen alcoholgebruik onder de 16 jaar door de Werkgroep Alcohol en Jongeren en minister Rouvoet (Jeugd en Gezin). De tweet luidde "Werkgroep Alcohol en Jongeren en minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) presenteren gezamenlijk logo: Geen 16? Geen druppel:". De boodschap dat kinderen voor hun 16e niet moeten drinken is niet nieuw. Op dit moment zijn er ook allerlei andere initiatieven om ouders en jongeren hierop te wijzen. Deze initiatieven zijn afkomstig van de overheid, gezondheidsinstellingen, sportverenigingen en bedrijfsleven zoals alcoholbranche, detailhandel en horeca. Er zijn zowel landelijke, regionale als lokale campagnes. Achter de schermen wordt veel overlegd om deze inspanningen zoveel mogelijk te coördineren. Deze samenwerking wordt nu ook zichtbaar gemaakt in de vorm van het logo: 'Geen 16? Geen druppel'. Deelnemers aan de Werkgroep Alcohol en Jongeren zijn: het ministerie van VWS, het ministerie voor Jeugd & Gezin, het ministerie van Justitie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Koninklijke Horeca Nederland, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos Instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik. Het logo zal te zien zijn op diverse landelijke, regionale en lokale websites, op flyers, posters en ander voorlichtingsmateriaal en als vervanging van de nu gebruikte slogan bij reclames voor zwak-alcoholhoudende dranken: 'Alcohol onder de 16 natuurlijk niet'. Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) en Philip de Ridder (voorzitter STIVA en CEO Heineken Nederland) verrichten samen met vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland, het Trimbos Instituut, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en NOC*NSF de aftrap van het nieuwe logo. Het logo zal op tal van plaatsen terug te vinden zijn: op scholen, bij sportverenigingen, in uitgaansgebieden, in winkels, op televisie en in tijdschriften. Bron: website NOC*NSF