Collectie Gelderland

New York-Paris 1927 (uit de serie Souvenir)

Begin jaren zestig komt Woody van Amen in aanraking met de pop art, wat hem inspireert in die stijl assemblages van gebruiksvoorwerpen en afvalmaterialen te gaan maken. Hij gaat hierin een stap verder dan de meeste van zijn Amerikaanse tijdgenoten: behalve de banaliteit van de consumptiemaatschappij, bekritiseert hij ook impliciet de doelloosheid van het moderne bestaan aan de ene kant, en het elitaire karakter van de moderne kunst aan de andere kant. In de serie 'Souvenir' staat culturele uitwisseling centraal en combineert Van Amen elementen uit verschillende delen van de wereld die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. In 'Volendam Carpet' zien we een (oosters) tapijt met een typisch Nederlandse afbeelding van vrouwen in klederdracht op de plaats waar de westerse kijker decoratieve Aziatische patronen zou verwachten. Het werk 'China town' toont ons de westerse wereld, gesymboliseerd door de Zwitserse vlag, gecombineerd met oosters schrift en twee portretjes van de kunstenaar zelf.