Hertshoorn

Behang. Machinale reproductie, 2007. Anema, behang Hertshoorn, zonder jaartal. Oorlog, wederopbouw en trends bepaalden het behang vanaf 1940. De meeste ontwerpen werden in de studio van de fabriek getekend. Er kwam zelden meer een architect, kunstenaar of ontwerper aan te pas. De economische crisis van de jaren ‘30 en de Tweede Wereldoorlog noopten tot goedkope producten. Mede daardoor ontstond behangpapier waarvan het motief gereduceerd was tot eenvoudige texturen en vormen met weinig kleur. Tijdens de Tweede Wereldoorog was behang niet of nauwelijks verkrijgbaar en zochten mensen zelf materialen om hun woonomgeving acceptabel te maken. Na de oorlog kreeg de behangindustrie een enorme impuls. De Wederopbouw en de verstedelijking zorgden voor een enorme afzetmarkt. Vanwege de prijs werd meestal één drukgang toegepast, bijvoorbeeld wit op een al gekleurde ondergrond. De vrij gewone, soms speelse patronen waren weinig vernieuwend en bleven klein vanwege de besparing bij het plakken van aansluitende banen.