Collectie Gelderland

Prent op papier uitgegeven naar aanleiding van de verdubbeling van het spoor bij Westervoort 1982

Prent op papier uitgegeven naar aanleiding van de verdubbeling van het spoor bij Westervoort 1982. Op deze prent staat centraal een gravure met de titel 'Brug in den Rijnspoorweg, over den IJssel, bij Westervoort van 1856-1857'. Het gaat hier om de eerste brug bij Westervoort van 1855. De brug werd gebouwd in verband met de doortrekking van de Rhijnspoorweg van Arnhem naar Duitsland. en werd ontworpen door de Engelse ingenieur Edwin Clark. Hij ontwierp een draaibrug voorzien van dubbelspoor. De brug werd beschermd met twaalf ijsbrekers en had een lengte van 260 meter en was tien meter breed. De brug werd opgeleverd op 8 januari 1853 en was de eerste grote spoorbrug van Nederland. Er ontstonden direct problemen vanwege de doorvoer van ijsschotsen. In 1894 werd besloten de brug te vervangen door een nieuw exemplaar en die ook in te richten voor wegverkeer en voetgangers. Deze brug kwam een stuk hoger te liggen, zodat scheepvaart- en treinverkeer niet langer hinder van elkaar zouden ondervinden. Hierdoor werd wel de aanleg van een spoordijk noodzakelijk. Deze spoordijk splijt de gemeente Westervoort in tweeën. De spoordijk maakte de sloop en nieuwbouw van het station in Westervoort noodzakelijk. De nieuwe spoorbrug werd naast de oude aangelegd. Op 5 april 1901 werd die nieuwe brug officieel geopend. Om die oorspronkelijke gravure staan diverse technische uitwerkingen van aanpassingen aan de spoorbrug bij Westervoort. In een kader de volgende tekst: 'Op 30 juni 1982 startte Mr. H.J. Zeevalking, Minister van Verkeer en Waterstaat, het werk aan acht knelpunten in het spoorwegnet, begonnen wordt met de verdubbeling van de brug bij Westervoort'.